Magazijn vol bouten en moeren Technische groothandel Fabory doet de voorbereiding van haar producten volledig in China. Dat leidt tot kostenbesparing in de rest van de keten. Waarde toevoegen aan bouten en moeren door een uitgekiende distributie en service aan de klanten.

Bouten sorteren - Bopac

Vrouwen sorteren bouten en moeren bij Bopac. Foto: ChinaCom

In een hoek van het kolossale magazijn worden de standaarddozen machinaal in elkaar geniet. Verderop scheppen jonge vrouwen in China, Taiwan en Vietnam geproduceerde “fasteners”, zoals de producten in één term heten, in dozen of in plastieken zakjes die later weer in dozen verdwijnen. Elke doos krijgt een unieke barcode die aangeeft wat er precies in de doos zit. Vervolgens worden de dozen op pallets gestapeld en gaan naar het opslaggedeelte. ‘Nadat de pallets het entrepot hebben verlaten, komen er nauwelijks nog mensenhanden aan te pas, noch bij de opslag in Tilburg, noch bij de levering aan de klanten’, stelt Davenport.

Personeel opleiden
BoPac heeft een eigen laboratorium met “voor een paar ton euro” apparatuur om de kwaliteit van de producten te testen. ‘Het is een relatief dure afdeling want naast kostbare machines, moeten we ook zelf personeel opleiden om de testen te kunnen uitvoeren. Maar dit laboratorium maakt het mogelijk én de kwaliteit van de fasteners te verzekeren én de kwaliteit van de logistiek te managen. Op het hoofdkantoor in Tilburg hebben ze er geen omkijken meer naar.’

Fabory besloot begin deze eeuw om zich voor de inkoop volledig op Azië te concentreren en er eigen opslag- en verkoopbedrijven op te zetten om onafhankelijk van anderen te kunnen opereren. Bestuursvoorzitter Alfons van der Aa van Fabory: ‘Meer en meer van onze klanten gaan in China produceren en bovendien neemt de autoproductie daar snel toe. We hebben in Shanghai ook een verkoopkantoor geopend. Dat netwerk willen we in de komende jaren uitbreiden.’

Bouten inpakken - Bopac

Vrouwen pakken bouten en moeren in bij Bopac. Foto: ChinaCom

Geheim van het succes
Het geheim van het succes van Fabory zit volgens Van der Aa in het “unieke” businessmodel. ‘We bereiden in China de producten volledig voor, zodat in de rest van de keten kosten worden bespaard. Iedereen denkt dat produceren in China producten goedkoper maakt. Maar wij maken niets en toch besparen we geld. Het gaat om waarde toevoegen aan bouten en moeren door een uitgekiende distributie en service aan de klanten. Fabory verkoopt haar producten aan grote en kleine klanten, en is via haar zogenoemde Fabory Centres met 120.000 klanten diep gepenetreerd in de Europese markt. De Chinese toeleverancier is dus via Bopac volledig geïntegreerd met de eindklanten van Fabory. De Chinezen kunnen ons logistieke concept op dit moment nog niet kopiëren, maar die tijd komt nog wel. Voor ons betekent het dat we moeten blijven innoveren om ze voor te kunnen blijven.’